Jogi útikalauz légi utasoknak: járattörlés, beszállás visszautasítása, jelentős késések

Jogi útikalauz légi utasoknak: járattörlés, beszállás visszautasítása, jelentős késések

Csak egyszer érjünk oda… – bizonyára sokaknak ismerős egy-egy utazás során ez a némán elmorzsolt könyörgés, miközben a magasba emeljük tekintetünket és nagyot sóhajtunk. Aki repülővel szokott utazni, hallott róla, olvasta már, hogy az Európai Unióban rendeleti szinten szabályozzák az utazás során felmerülő kellemetlenségek esetén járó kompenzáció eszközeit. A beszállás visszautasítása miatt, járattörlés esetén, valamint járatindulás késéséért járó kártalanítás, valamint az így kialakult helyzetben nyújtandó kötelező segítségnyújtásról gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat.

 

Milyen utakra és utasokra vonatkozik?

A rendelet előírja, hogy minden olyan esetben alkalmazni kell ezeket a szabályokat, ha az Európai Unió valamely országából indult vagy oda érkezik a repülő és az érintett légitársaság rendelkezik valamely tagállam által kiadott működési engedéllyel, azaz közösségi légifuvarozó, és még nem részesült az utas más ország szabályai szerinti kártalanításban. Abban az esetben, ha az Unión belül utazik, akkor is jogosult a kártalanításra, ha nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot. Érdemes viszont észben tartani, hogy ezek a jogok már nem alkalmazandók az Egyesült Királyságból érkező, nem uniós légi társaság által üzemeltetett járatokon, de vonatkoznak az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és az oda érkező járatokra. Emellett az alábbi területek esetén is érvényesül: Azori-szigetek, Madeira, Kanári-szigetek, Saint-Martin, Guadeloupe, Francia Guyana, Martinique, Réunion szigete, Mayotte.

Az utasok kapcsán fontos előfeltétel, hogy csak azok válnak jogosulttá a kártalanításra, illetve egyéb segítségre, akik megerősített helyfoglalással rendelkeznek és utasfelvételre jelentkeztek, de a légitársaság visszautasította a beszállásukat vagy késés történt, illetve az eredeti légijáratról átirányították egy másik járatra őket.

 

Mit jelent a beszállás visszautasítása, a jelentős késés vagy a járattörlés?

A beszállás visszautasításának tipikus példája a túlfoglalás, amikor több az utas, mint a férőhely. Ilyenkor, ha nincs elegendő önként jelentkező, aki előnyök fejében lemondana a helyfoglalásáról, akkor a légitársaság egyes utasoknak akaratuk ellenére visszautasíthatja a beszállását.

Jelentős vagy hosszú járatkésésről akkor van szó, ha a késés mértéke 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km között legalább három óra, 3000 km felett pedig legalább 4 óra.

Járattörlésről beszélünk, ha nem a foglaláson szereplő menetrend szerinti járaton jut el úticéljára, hanem egy másik menetrend szerinti járathoz irányítja a légitársaság. Ugyanígy minősül az az eset is, ha visszafordul a járat a kiindulási reptérre. Ilyen esetben a légitársaságnak fel kell ajánlania a jegyár visszatérítését vagy az átfoglalás lehetőségét. Abban az esetben, ha átszálláskor törölték a járatot, akkor természetesen vissza kell juttatnia az utasokat az eredeti indulás repterére.

Nincs alapja a kártalanításnak, ha a légitársaság legalább 14 nappal korábban értesíti az utasokat a járattörlésről, vagy az utazás előtt 7–14 nappal értesíti őket és felajánlja az átfoglalást. A felajánlott utazás az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával korábbi indulást írhat elő és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezhet. Amennyiben kevesebb mint 7 nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt ajánl fel átfoglalást, akkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg a repülőgép. Ezek a mentesítő körülmények csak a kártalanítás alól mentik fel a légitársaságot, minden további kötelezettsége ugyanúgy fennáll.

Természetesen, rendkívüli körülmények mindig adódhatnak, melyeket megelőzni nem lehet, ekkor értelemszerűen mentesül a kártalanítási kötelezettség alól a légitársaság. Tipikusan ilyen indokok lehetnek az időjárási körülmények.

 

Mi az, ami jár?

A várakozás ideje alatt az utasoknak joguk van ellátásra, melyet szintén a légitársaságnak kell megszerveznie. A legtöbb esetben ez étkezési kuponok formájában valósul meg, amit magától fel szokott ajánlani a légitársaság. Ha pedig mégsem, akkor három óránként fejenként 15 EUR étkezési költséget lehet számon kérni. Ilyen esetben érdemes eltenni az étkezésre költött összegekről szóló számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor adnak.

Az ellátás mellett, járattörlés és jelentős késés esetén, indokolt esetben gondoskodnia kell a légitársaságnak az utasok elszállásolásáról is, beleértve az odajutást.

Járattörlés vagy három órát meghaladó késés esetén kártalanításra is jogosultak az utasok. 1500 km-nél rövidebb távolság esetén 250 EUR, több mint 1500 km Unión belüli, illetve 1500 km és 3500 km közötti távolság esetén 400 EUR, e fölött pedig 600 EUR jár. Járattörlés esetén, ha késve, de nem jelentős késéssel eljuttatja utasait a légitársaság, akkor ez említett összegek felére jogosultak az érintettek.

 

Ki tud ebben segíteni?

A Magyarországról induló vagy az Unión kívülről Magyarországra érkező járat esetén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak a repülőtér elhelyezkedése vagy az utas lakóhelye szerinti területi szervénél kezdeményezhető az ügyintézés. Ez vonatkozik a rendeletben rögzített átalányösszegekre, amire sokszor talált pénzként utalnak a különböző cikkekben, de tudjuk jól, hogy bizonyos esetekben, az okozott kellemetlenség ennél az összegnél nagyobb károkat is eredményezhet.

Fontosnak tartjuk ezért hangsúlyozni, hogy ezen összegek igénylése, illetve elfogadása nem jelenti azt, hogy a pórul járt utas ne vonhatná felelősségre a légitársaságot az egyéb elszenvedett károkért, hiszen az említett átalányösszegek csak azon károk megtérítésére szolgálnak, amelyek szinte minden érintett utas számára azonosak. Bár, ezeket az egyedi kárigényeket már bíróság előtt kell érvényesíteni, tapasztalataink alapján elmondható, hogy nagy valószínűséggel meg fogja ítélni a kártérítést a bíróság, ha sikeresen bizonyítani tudja az utas a késéssel, járattörléssel, beszállás visszautasításával összefüggésben felmerült károkat és annak összegét, legyen az akár az így kiesett munkabér.

 

A fenti tartalom tájékoztató jellegű, s így nem minősül jogi tanácsadásnak. Bármely probléma részletes ismeretének hiányában nem lehetséges az adott kérdésre vonatkozó válaszként értelmezni. A leírtak teljeskörűsége és időbeli helytállósága tekintetében felelősséget nem tudunk vállalni. Ennek megfelelően az itt felvázolt vélemények és következtetések módosulhatnak, különösen egy konkrét tényállás ismeretében. A fentiek elolvasása nem teremti meg az alapját ügyvéd-ügyfél jogviszonynak, így ezen tájékoztató jellegű információk felhasználásából származó bármilyen kárért, elmaradt haszonért felelősséget sem tudunk vállalni. Javasoljuk, hogy minden esetben vegye fel a kapcsolatot irodánkkal!

HU